Weinig zelfvertrouwen kan een probleem opleveren.

Bij een gezond zelfvertrouwen heb je een goed gevoel over jezelf.

Jezelf accepteren hoe je bent ook al is dit niet perfect.

 

In de hedendaagse maatschappij worden er hoge eisen aan mensen gesteld zowel mentaal als fysiek

worden we geacht te streven naar perfectie, wat enorm veel onzekerheid met zichzelf meebrengt, vooral aan jongeren.

 

Dit tot een verlies aan eigenwaarde.

De eerste stap richting een gezond zelfvertrouwen is erkennen en herkennen van tekenen hiervan..

 

Tien voorkomende signalen van weinig zelfvertrouwen zijn:

  • Je kunt niet omgaan met complimenten en je wordt er ongemakkelijk van.

 

  • Je neemt niet gemakkelijk risico’s in je professionele en persoonlijke leven.

Onzekerheid maakt dat je bang bent om nieuwe uitdagingen aan te gaan uit angst voor falen.

Dit belemmert je enorm want je zou bij het wel slagen hiervan juist een enorme boost zelfvertrouwen kunnen krijgen.

 

  • Jezelf vergelijken met anderen.

Als je andere mensen op een voetstuk plaatst en overschat krijgt je zelfvertrouwen ook een behoorlijke knauw.

Het leidt namelijk gemakkelijk tot onderschatting van jezelf.

 

  • Vaak je excuses aanbieden.

Vaak sorry zeggen is een vorm van sub-assertiviteit.

Je schuift je eigen belangen opzij om het anderen naar de zin te maken.

 

  • Je raakt snel geïrriteerd, boos of ongeduldig.

Als je het gevoel hebt dat je een wandelende tijdbom bent dan neem je vaak meer op je schouders dan je kunt dragen.

In plaats van regelmatig even te ventileren en maar doorgaan zal leiden tot weinig geduld en irritaties.

 

  • Je bewaakt je persoonlijke grenzen nauwelijks.

Weinig zelfvertrouwen gaat samen met een gebrek aan assertiviteit.

Door te weinig zelfvertrouwen mis je kracht en lef om voor jezelf op te komen en je grenzen aan te geven.

 

  • Gebruik van negatieve taal.

Duidelijk te herkennen aan dagelijks taalgebruik is het regelmatig gebruiken van termen als ik ben

ook zo dom ”of ik ben nooit op tijd” en niemand geeft om mij etc.

 

  • Alles altijd perfect willen doen.

Perfectionisten voelen zich vreselijk als iets niet 100% perfect is.

Ze denken dan dat ze alleen een waardig persoon zijn als ze perfect zijn.

Dat is niemand altijd en dus leidt dit vaak tot teleurstelling.

 

  • Je bent bang voor sociale afwijzing.

Afgewezen worden voelt als een bevestiging dat je tekort schiet en niet waardevol bent.

Als je diep van binnen jezelf afwijst, doet iedere afwijzing van ieder ander extra pijn.

 

  • Je snel persoonlijk aangevallen voelen.

Hoe  onzekerder jij jezelf voelt, des te groter de kans dat je wat anderen zeggen persoonlijk opvat.

Je ervaart het als kritiek en dat voelt als falen en mislukking.