Pathologische angst 

Pathologische angst

Een synoniem van pathologische angst is ziekteverschijnselen. Zo zijn er een aantal verschillende soorten van pathologische angsten. Onder andere vallen hieronder stressstoornissen en agorafobie. Deze twee behandelen wij in dit artikel.

 

Agorafobie

Agorafobie betekend letterlijk pleinvrees of angst voor pleinen. Veel mensen hebben hier mee te maken en hier is vaak geen directe oplossing voor te bedenken. Agorafobie kenmerkt zich vooral in het feit dat men zich niet wil begeven in open ruimten. Op plaatsen waar veel mensen zijn. Om angsten te vermijden probeert men deze plekken dus te ontlopen. De anticipatie angst is daar weer een gevolg van of kan daar uit voort vloeien. Anticipatie betekend dat je geen “angst door angst krijgt”.

 

Stressstoornissen

Stressstoornissen ontstaan als gevolg van stress gevende situaties. Dit kan bijvoorbeeld komen door een levensbedreiging of dat je betrouwbaarheid is aangetast. Met een mooi woord zegt met dan een bedreiging van jouw integriteit. Dit kan zelfs tot gevolg hebben dat je hier een traumatische aandoening aan overhoudt.

 

Wat is eigenwaarde

Wat is eigenwaarde? Dat is natuurlijk best een lastige vraag die we moeten gaan ontleden om een antwoord te kunnen geven. Eigenwaarde is net als zelfvertrouwen en assertiviteit een belangrijke kwaliteit waarmee je verder kunt komen in het leven. Eigenwaarde is het best te omschrijven als weten wat je zelf waard bent, jij bent er zelf van overtuigd dat wat je doet goed is en je kunt daarmee leven. Je bent overtuigd van je eigen kwaliteiten en respecteert de mensen om je heen.

Jouw gevoel van eigenwaarde geeft je de zekerheid die je nodig hebt om te kiezen of iets goed is of fout omdat je simpelweg weet wat je moet doen. Je bent door je gevoel van eigenwaarde in staat om als een rechtschapen mens door het leven te gaan en de mensen o je heen weten dat je te vertrouwen bent omdat jij altijd de juiste keuzes maakt. En maak je toch een keer een fout dan ben jij ook de eerste die dat toe durft te geven want je weet dat er soms fouten gemaakt kan worden en niemand is perfect. Maar je leert er wel van en je eigenwaarde zal alleen nog maar verder groeien doordat je leert van wat je gedaan hebt en wat er gebeurt.

Negatief zelfbeeld 

Wanneer je last hebt van een negatief zelfbeeld, dan ben je te kritisch op jouw eigen functioneren. Je accepteert niet wie je bent en wat je doet! Een negatief zelfbeeld zorgt voor een kettingreactie in je zelfvertrouwen, zekerheid en assertiviteit. Ze verdwijnen allemaal als sneeuw voor de zon. Probeer daarom je negatieve zelfbeeld om te draaien naar een positief zelfbeeld. Natuurlijk is dat niet zo makkelijk in de praktijk, maar met de juiste cursus positief denken en genoeg oefenen krijg je het gegarandeerd voor elkaar!

 

Mental coach

Jij bent je eigen mental coach! Alleen jij kunt er voor zorgen dat je een leuk en uitdagend leven hebt en dat is nog niet eens moeilijk ook! Het enige wat je ervoor nodig hebt, is een flink dosis zelfvertrouwen! Met de juiste cursus zelfvertrouwen ben je in staat om zelf te gaan bepalen wat er gebeurt met jouw leven. Een mental coach inhuren is dus helemaal niet noodzakelijk, tenzij je dit gewoon leuk vindt en een dikke bankrekening hebt! Jij kunt je eigen mental coach zijn, die je gaat helpen om weer vol zelfvertrouwen door het leven te kunnen gaan.

 

Angst overwinnen

Angsten overwinnen is voor iedereen moeilijk, of je nu bang bent om te vliegen, bang bent voor hoogtes of je hebt een angst voor spinnen… Het is allemaal even moeilijk om ze te kunnen overwinnen. Maar het kan wel, dat is het belangrijkste wat je moet weten wanneer je van plan bent om je angsten te gaan overwinnen. Elke angst is namelijk iets wat je jezelf hebt aangeleerd en wanneer je jezelf iets hebt aangeleerd dan kun je het ook weer afleren. Het vraagt echter wel voldoende zelfvertrouwen om een angst te overwinnen. Dat zelfvertrouwen kun je krijgen door een cursus zelfvertrouwen te gaan volgen. Wil jij ook en angst gaan overwinnen dan is het belangrijk dat je jezelf daar goed op gaat voorbereiden. Met de juiste cursus assertiviteit en zelfvertrouwen ga je gegarandeerd slagen in het overwinnen van je angst.

 

Vragen over assertiviteit

Heb jij net als wij ook zoveel vragen over assertiviteit? Assertiviteit is namelijk een breed begrip en voor verschillende interpretaties vatbaar, assertief zijn, assertief worden of assertiviteit… je kunt het allemaal op verschillende manieren interpreteren en elke situatie en elk antwoord of gedrag daarin is verschillend. Het kan allemaal assertief zijn of juist niet assertief. De definitie van assertiviteit is ook al zo’n breed begrip en wanneer je er op gaat zoeken krijg je volgens ons wel 100 verschillende antwoorden die eigenlijk allemaal hetzelfde betekenen. Assertief zijn is gewoon kunnen antwoorden op een vraag naar eer en geweten zonder dat je jezelf daarbij schuldig voelt over wat een ander van je denkt. De beste cursus zelfvertrouwen en assertiviteit is één van de vragen over assertiviteit die wij vaak krijgen en die vraag is helemaal niet zo moeilijk te beantwoorden want eigenlijk is er maar 1 cursus assertiviteit die en betaalbaar is en die echt helpt zonder dat je daarbij ergens in Nederland een training hoeft te volgen.

 

Cursus eigenwaarde

Een cursus eigenwaarde of zelfvertrouwen is belangrijk om je gevoelens om te kunnen draaien zodat je weer in staat bent om de kansen te grijpen die het leven je biedt! Met een cursus eigenwaarde kun je jezelf verbeteren op de vlakken zelfvertrouwen en assertiviteit. Helemaal wanneer je een gebrek aan eigenwaarde hebt kun je met deze cursus je voordeel doen. Door de cursus eigenwaarde of cursus zelfvertrouwen te volgen raak je weer overtuigd van je eigen kwaliteiten. Je bent weer de vrolijke en assertieve jongen of meid die met assertief gedrag het middelpunt van de belangstelling vormt. Eigenwaarde moet ook niet onderschat worden. Wanneer je altijd maar denkt dat je niks waard bent en niks toe te voegen hebt, dan raak je langzaam maar zeker in een negatieve spiraal. Hier uit is het steeds moeilijker te ontsnappen.

 

Onzeker voelen

Onzeker voelen is nooit fijn. Als je hier mee om kunt gaan en geen negatieve gevolgen aan over houdt kun je iemand anders die dit niet kan mee helpen, hoe jij dat doet. Voorbeelden en ervaringen kunnen bijdragen aan een optimistische manier, om te genieten van het zeker voelen in het leven.

Persoonlijk begeleider

Een persoonlijk begeleider helpt jou direct met de problemen die jij hebt. Hij of zij brengt, samen met jou natuurlijk, in kaart waar aan gewerkt moet worden. Alles gaat in overleg. Wekelijks kun je afspreken om een evaluatie in te plannen. Zo’n vertrouwenspersoon heeft een geheimhoudingsplicht. Je hoeft dus nooit bezorgd te zijn dat er ook maar iets bij een ander terecht komt. Je kunt je volledig openstellen.

Positief gedrag belonen

Door iemand een compliment te geven zal je zien dat dit een positieve werking zal hebben. Je kunt altijd wel hameren op de negatieve punten, maar dit werkt averechts. Iedereen heeft een schouderklopje nodig, ook jij! Probeer je dus eens in te leven in de andere zijn gevoelens. Zijn of haar standpunt is daarbij heel belangrijk. Doorslaggevend hierbij, is wat jij daar mee doet. Geef eens wat weg en je zult zien dat je er het dubbele voor terug krijgt.

Negatief gedrag negeren

Hoe stel jij je op tegenover iemand? Sta je ergens voor open of loop je overal voor weg. Je kan negatief gedrag negeren, maar je kan hier ook tegen ingaan. Om iemand er van te overtuigen dat dit niet de juiste manier is, zo te denken. Ik lees verschillende artikelen dat het zo lang mogelijk negeren van negatief gedrag goed zou zijn. Vooral bij kinderen zou dit de beste methode zijn. Zelf heb ik mijn twijfels hierover. Ik denk eerlijk gezegd dat je beter herhaaldelijk moet aangeven te allen tijde positief te zijn. Met lachen en een beetje humor kom je al een heel eind. Een beloningssysteem werkt altijd!

Positief beloningssysteem

Wanneer een kind, in jouw ogen, iets verkeerd doet kun je hem of haar hier op attenderen. Geef kenbaar dat je dat niet accepteert. Als dit weer gebeurt mag je dit of dat niet vandaag. Bijvoorbeeld je mag niet meer op de Play-station of  computer. Dit is een soort chantage ik weet ‘t, maar werkt heel goed. Het is een soort positief beloningssysteem. Zo leert jouw kind wat wel en niet kan. Wat mij betreft moet je negatief gedrag dus nooit negeren.

 

Wat is mindfulness?

Wat is mindfulness?

Mindfulness zorgt dat je bewust aanwezig bent in het huidige moment. Het is een vorm van therapie die ook wel aandachttraining wordt genoemd. Indien je vaak met je hoofd ergens anders zit, kan deze vorm van therapie je helpen om jouw gedachten er beter bij te kunnen houden. Het zorg voor meer rust in jouw hoofd zodat jouw gedachten meer gefocust zijn op de directe omgeving. Je piekert minder en zit beter in jouw vel.

Ons hectische leven

Doordat ons huidige leven steeds maar drukker wordt, ontstaat er ook steeds meer behoefte aan rust en focus. Alles moet tegenwoordig maar sneller en beter. Je stelt hogere eisen aan jezelf en neemt geen genoegen meer met minder. Door dit hectische leven ontstaat er ook steeds meer stress, zowel bij jezelf als bij jouw omgeving. Daarnaast word je gevoellozer voor prikkels van buitenaf. Bepaalde emoties, zowel positieve als negatieve emoties laat je niet meer toe door dit hectische leven. Je bent immers te druk met andere dingen om deze emoties toe te kunnen laten. Mindfulness zorgt voor meer rust in jouw leven en het zorgt ervoor dat je meer gefocust bent.

Voordelen van mindfulness

Ervaar jezelf ook veel drukte en stress in jouw eigen leven? Heb je het gevoel dat je soms afdwaalt omdat je teveel dingen aan jouw hoofd hebt? Dan kan het volgen van aandachttraining je hierbij helpen. Gebruikmaken van mindfulness levert namelijk vele voordelen voor je op. We noemen hier de belangrijkste voordelen:

  • Het zorgt voor meer rust in jouw lichaam waardoor stress afneemt
  • Je bent je bewuster van jouw eigen omgeving
  • Het zorgt voor meer productiviteit
  • Je voelt je gelukkiger zodat je meer van het leven kunt genieten
  • Het leert je genieten van de kleine dingen in het leven

Vooroordelen wegnemen

Mensen denken vaak in hokjes, iets is goed of slecht. Er is geen tussenweg. Je hebt eigen jouw oordeel al klaar zonder dat je het bewust bent. Mindfulness zorgt ervoor dat je niet te snel oordeelt. Bepaalde dingen in jouw eigen leven kun je namelijk niet veranderen, je zult moeten accepteren dat dit zo is. Acceptatie is het belangrijkste in jouw leven zodat je ook kunt leren genieten van de kleine dingen in het leven, die het leven zo mooi kunnen maken.

 

 

Zelfvertrouwen vergroten

Zelfvertrouwen vergroten vraagt om een flinke dosis motivatie en om hard werken en inzet! Helemaal wanneer je al lang gebukt gaat onder een gebrek aan zelfvertrouwen, geen zelfverzekerdheid of zelfs onzekerheid is zelfvertrouwen vergroten een flinke opgave waar je de nodige moeite mee kunt hebben. Met de tips om je zelfvertrouwen te vergroten kun je alvast een begin maken met deze mooie ontwikkeling en je bent straks in staat om de juiste cursus zelfvertrouwen en assertiviteit te kiezen waarmee jij gegarandeerd gat slagen. 

Zelfvertrouwen vergroten tips 

Eigenlijk iedereen krijgt te maken met een gebrek aan zelfvertrouwen, gevoelens van onzekerheid en ongemakkelijke of lastige situaties waar je jezelf niet prettig bij voelt! Hierbij kun je denken aan examenvrees, sollicitatiegesprekken of presentaties die gegeven moeten worden. 

Wanneer heb je een cursus zelfvertrouwen nodig? 

 

Een cursus zelfvertrouwen is goed voor je als: 

  • Je denkt dat je nog niet de persoon bent die je graag zou willen zijn
  • Van mening bent dat je nog niet helemaal jezelf kunt zijn in je werk of privéleven
  • Als je jezelf zekerder wilt gaan voelen
  • Je minder aan jezelf wilt twijfelen

 

Wanneer je bovenstaande punten niet herkent

In onderstaand artikel beschrijven we meerdere tips die jij in de praktijk kunt gebruiken om je zelfvertrouwen te vergroten. Lees de tips en kies de tips om je zelfvertrouwen te vergroten die je zinvol lijken en die voor jou goed toe te passen zijn. Ga ermee aan de slag en probeer zoveel mogelijk te oefenen. Wanneer het niet direct lukt om ze in de dagelijkse praktijk te gebruiken dan is herhaling d beste oplossing! Meestal zal alles wat je voor de eerste keer doet lastig zijn of niet lukken. Dat is bij het vergroten van je zelfvertrouwen jammer genoeg niet anders. Soms is het ook handig om de tips om je zelfvertrouwen te vergroten te gebruiken bij een vertrouwd iemand. Diegene is op de hoogte van jouw doel.

Neem je eigen gevoelens en wensen heel serieus 

Probeer te achterhalen wat je eigen gevoelens en wensen zijn en houdt jezelf voor dat ze ertoe doen! Net als iedereen heb jij ook gevoelens, wensen en verwachtingen en deze mag je delen! Wanneer je vindt dat iemand geen of te weinig rekening houdt met wat jij belangrijk vindt dan mag je diegene daar gewoon op aanspreken. Hierdoor zal je zelfvertrouwen groeien en ben je assertief bezig! Wanneer je de smaak eenmaal te pakken hebt dan zal je merken dat het steeds makkelijker wordt en dat jouw stem gehoord wordt in de massa! Leer positief te denken.

Leer rationeel te denken 

Wanneer je net een situatie hebt meegemaakt waarin je last had van het gebrek aan zelfvertrouwen dan is het verstandig om achteraf meteen na te denken over wat ervoor zorgde dat jij last kreeg van stress en/of angst! Zet dit op papier en blijf voor jezelf rationeel naar de situatie kijken, Het is helemaal niet erg dat je last kreeg van angst en stress maar normaal en je kunt er alleen maar van leren! Iedereen maakt wel eens fouten en daar is helemaal niks mee! 

Oefenen met nieuw gedrag 

Je hebt als het goed is de situaties waarin jij last hebt van een gebrek aan zelfvertrouwen voor jezelf op een rij gezet. Probeer daarin de meest heftige situaties te rangschikken en ga met deze situaties oefenen. Door de confrontatie aan te gaan met jezelf en te oefenen zorg je ervoor dat je positieve ervaring krijgt wanneer je weer eens in een moeilijke situatie terecht komt. Kijk er achteraf op terug en probeer te bepalen wat je de volgende keer anders zou kunnen doen! 

Gedachten loslaten

Kun jij je gedachten niet loslaten en zit je constant te piekeren, probeer dan een vertrouwenspersoon te zoeken. Nee dit hoeft niet altijd een professionele hulp te zijn! Dit kan gerust een vriend of familielid zijn. Misschien is dit voor jou juist een geruststellende gedachte, omdat deze dicht bij jou staat. Wanneer je overspannen bent, is het noodzaak dat je hier zo spoedig mogelijk iets mee doet. Een vol hoofd is niet prettig, Na een eerste gesprek zul je zien dat dit een aantal obstakels weg zal nemen. Probeer patronen te doorbreken door jezelf te veranderen. Denk eens op een andere manier. Jij hebt een burn-out en daar wil je van af.

Stressfactoren

Je kan het zo gek niet bedenken of iets kan er voor zorgen dat je gestrest raakt. Het belangrijkste is wat je hier aan kan doen om dit te verhelpen. Eerder op bed kan je vermoeidheid beperken, wat fitheid oplevert. Hier zul je zelfverzekerder door worden. Dit geldt natuurlijk niet voor iedereen. Wat nou als je juist een slechte slaper bent, wat moet je daar dan weer aan doen? In dit artikel van positief denken kun je een behoorlijk aantal tips halen die je wellicht kunnen helpen.

Gedachten loslaten door hypnotherapie

“Hypnotherapie is het inzetten van hypnose als middel tegen psychische en lichamelijke klachten, maar ook voor sportprestatieverbetering. De cliënt wordt door de hypnotherapeut door middel van voornamelijk verbale communicatie in een lichte trance gebracht maar behoudt de controle over zichzelf.

De gedachte achter hypnotherapie is dat de patiënt onder hypnose gemakkelijker contact kan maken met het onderbewustzijn dan in het dagelijks leven mogelijk is omdat het rationele bewustzijn dat belemmert. Door contact met onbewuste gevoelens en ideeën krijgt de patiënt (meer) inzicht in de eigen behoeften en mogelijkheden. Met de verkregen informatie zou een proces van genezing in gang gezet kunnen worden.

Volgens hypnotherapeuten zijn er geen speciale eigenschappen nodig om onder hypnose te kunnen raken en is deze behandelingsmethode voor vrijwel iedereen geschikt, maar in het algemeen wordt hypnotherapie niet toegepast bij psychotische en ernstig depressieve patiënten. In de loop der tijd is bij hypnotherapie minder de nadruk komen te liggen op de diepe hypnotische trance zoals die in de klassieke hypnotherapie gebruikelijk is, en zoals die in films nog vaak wordt voorgesteld: de patiënt in diepe slaap op de sofa. Bij neo-klassieke en moderne hypnotherapie wordt er gewerkt met een minder diepe trance, waardoor de patiënt een actievere rol kan innemen.

Wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van hypnotherapie heeft geen eensluidende conclusies opgeleverd.

Er zijn ook geluidsdragers met hypnotherapie die men zelf thuis kan beluisteren. Men moet zich wel aan de instructies houden; mensen met ernstige psychische klachten mogen niet zelf experimenteren met hypnotherapie zonder professionele begeleiding.

Een aandrager van de hypnotherapie in Nederland was Albert Willem van Renterghem, bijgenaamd de Wonderdokter van Goes”.

Dit artikel staat beschreven in wikipedia Hypnotherapie https://nl.wikipedia.org/wiki/Hypnotherapie

 

 

 

 

 

 

Positiever worden

Positiever worden wat kunnen we hier nog aan toe voegen? Er is natuurlijk al veel over gezegd hier op deze site om positiever in het leven te staan. Toch wil ik je nog iets vertellen over vermoeidheid. Hoe ontstaat dit en hoe werkt dit door op je gestel. Is het juist dat je vol gedachtes zit, slaap je gewoon slecht of heb je vaak hoofdpijn? Eigenlijk moet je kunnen omgaan met stress en dus stoppen met piekeren. Dit is niet eenvoudig, toch heb ik er voor gezorgd om een aantal stressfactoren los te laten. Laat ik 2 voorbeelden noemen.

Ongelukkig zijn

Als jij altijd maar ongelukkig bent, werkt dit door op jou. Je blijft onzeker en kan dit moeilijk doorbreken. Altijd in dezelfde spiraal en niet makkelijk te doorbreken. Ik had hier hulp bij nodig om van deze hoofdpijn en slapeloosheid af te komen. Door met een psycholoog te praten kwam ik er achter dat mijn werk een onderdeel van het ongelukkig zijn.

 

Functie verandering

Door de verandering van mijn functie in mijn werk, heb ik de beste zet gemaakt! Door een stap terug te doen, deed ik 3 vooruit. De hoofdpijn was binnen een paar maanden weg, gewoonweg omdat ik beter sliep en dus minder kopzorgen had. Uiteraard wil iedereen altijd het hoogst haalbare in het leven. Maar leer jouw grenzen kennen. Tot zover en niet verder. Maak jezelf gelukkig en geniet.

 

Wat is zelfvertrouwen

Wat is zelfvertrouwen nou eigenlijks?

  • Zelfvertrouwen is minder investeren in wat anderen van je vinden dan investeren in wat je van jezelf vindt.
  • Het duidelijk maken van jouw overtuigingen, of ze veranderen, gebaseerd op nieuwe informatie.
  • Zelfvertrouwen is het niet nodig vinden om jezelf te bewijzen aan anderen maar alleen aan jezelf. Want jij houdt jezelf aan hogere normen dan iemand ooit zal doen.
  • Zelfvertrouwen is bewust willen leven en het herkennen en kijken naar je gedachten en emoties.
  • Jezelf accepteren en weten wat je krachten zijn, maar ook vrienden worden met je mindere kanten.
  • Zelfvertrouwen is verantwoordelijkheid nemen voor je eigen emoties en acties, en niet van dat van anderen. Dit gaat nog weleens fout in relaties. Alleen jij kunt die verantwoordelijkheid nemen. Niet je partner, en andersom.
  • Zelfvertrouwen is duidelijk je visie en je mening geven als iemand het vraagt.
  • Zelfvertrouwen is weten welke kant je op wil in het leven. Je leven afstemmen op de essentie.
  • Zelfvertrouwen is eerlijk zijn naar anderen, naar jezelf en naar je karakter.

 

Hoe krijg je meer zelfvertrouwen?

Zelfvertrouwen is niet altijd even gemakkelijk op te bouwen. Vooral tijdens de puberteit stellen we ons veel vragen omtrent wie we zijn, tot welke groep we horen. Maar zelfs na de puberteit kunnen we in contact komen met situaties die ons zelfvertrouwen doen wankelen. Aangezien iedereen een ander verhaal heeft, kunnen situaties door iedereen anders geïnterpreteerd worden.

Geen zelfvertrouwen meer

Wanneer je geen zelfvertrouwen meer hebt dan kom je vanzelf in een negatieve spiraal terecht, het ene negatieve is nog niet gebeurd of het volgende staat al weer voor je klaar. Je mist verjaardagen en feestjes omdat je te onzeker over jezelf bent. Dat kan natuurlijk een keer gebeuren want iedereen is wel eens een keer down of depressief of gewoon in een slechte stemming. Maar wanneer je last hebt van een totaal gebrek aan zelfvertrouwen dan worden deze problemen structureel. En dat is nu net desastreus voor je! We raden je dan ook aan om direct actie te ondernemen om weer zelfvertrouwen te krijgen met onze cursus. Zo ben je er binnen no time en op eigen kracht weer snel bovenop. Denk positief en zorg voor een leven vol met vertrouwen in je zelf. Ga direct zelfvertrouwen vergroten met onze online cursus zelfvertrouwen!

Depressie symptomen

Depressie symptomen

Wat zijn de symptomen van een depressie? Ik zet ze voor jou op een rij.

  • Sombere stemming
  • Niet goed in je vel
  • Machteloosheid
  • Veel piekeren
  • Moeite met nadenken
  • Geen zelfvertrouwen
  • Assertiviteitsprobleem
  • Snel boos
  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Hartkloppingen

 

Dit zijn slechts een aantal kenmerken er zijn natuurlijk nog veel meer te bedenken. Herken jij je hierin? Iedereen heeft wel eens een moment dat je je niet lekker in je vel voelt zitten. Hoe kun je dit dan overwinnen, vraag je je dan af. Eerst wil ik je uitleggen welke vormen van depressies er zijn.

Bipolaire stoornis

Burn-out/depressie

Postnatale depressie

Een depressie overwinnen kan niet overwonnen worden, als je niet eerst de definitie weet van een depressie. Wat zijn de kenmerken hiervan? Is hier iets aan te doen? Maar natuurlijk is hier iets aan te doen. Als jij alle kenmerken in kaart gebracht hebt moet dit zeker lukken. Positieve gedachten zijn van belang.

 

Depressie kenmerken

Eerder werden er al een aantal symptomen genoemd. Nog een paar kenmerken zijn:

  • Gespannen
  • Schaamtegevoel
  • Zorgen over morgen
  • Zenuwachtig
  • Snel geïrriteerd
  • Bang

 

Oplossing om hier van af te komen

Een directe oplossing is hier niet voor te vinden. En zeker is dit niet snel te bewerkstelligen. Hier is gewoon enige tijd voor nodig. Wel kun je hier aan werken door middel van een training door mensen die hier in gespecialiseerd zijn. Als je hier voor open staat en die stap kunt zetten, kun je hier al snel verbetering in vinden.

Een assertiviteitstraining wordt dit ook wel genoemd. Als je hier iets meer over wil weten kun je hier nog veel meer over lezen. Doe dit en je zult begrijpen dat je goede stappen vooruit maakt. Al is het maar een kleine stap. Als jij het positieve hier uithaalt en inziet zal dit doorwerken in jouw gedachtegang. Heel veel succes zou ik je willen wensen. Neem van mij aan dat je positiever in het leven zal staan dan ooit tevoren. Je depressie symptomen korten in.

 

11 Assertieve Tips!

11 Assertieve tips! 

Assertiviteit is een eigenschap waar iedereen recht op heeft en die eigenlijk iederen zou moeten hebben! Juist in de wereld waarin we nu leven is assertiviteit een eigenschap die erg belangrijk is om te hebben! Assertiviteit is een vorm van communiceren die genoeg ruimte laat voor ieders eigen mening, wensen en standpunten.

11 assertieve tips, cursus assertiviteit online

Assertiviteit is een positieve open houding, eerlijk zijn, luisteren, je gevoelens en ideeën kunnen uiten en beslissingen kunnen nemen. Assertief zijn biedt je de potentie om een gevoel van controle, een groot zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld te hebben! Wanneer je assertief bent gaat alles net even wat makkelijker en heb je het leven dat je altijd al wilde!

Assertiviteit zorgt er o.a. voor dat we een win-win situatie creëren op het gebied van respect en gelijkheid in onze communicatie en omgang met andere mensen!

Assertiviteit is samen te vatten in 4 eigenschappen die je kunt leren en oefenen met deze 11 assertieve tips:

  1. In staat om nee te zeggen
  2. Je bent in staat om te vragen wat je wilt!
  3. Om op de juiste manier duidelijk je gedachten en gevoelens te uiten
  4. Je bent in staat om een gesprek of discussie te beginnen, voort te zetten of te beëindigen
  5. Daarnaast kun je na het volgen van de cursus er van uitgaan dat je:
  6. Een stuk zelfbewuster bent!
  7. Je makkelijker nee kunt zeggen wanneer jij dat het beste vindt!
  8. Duidelijk je mening kunt geven!
  9. In staat bent kritiek te geven en te ontvangen zonder invloed op je gemoed!
  10. Confrontaties aan durft te gaan in plaats van te ontwijken!
  11. Keuzes kunt maken die je leven positief beïnvloeden!