Mindfulness, een begrip dat veel positieve invloed op uw gestel zou kunnen hebben.

Wilt u meer invloed hebben op een gelukkig en ontspannen leven?

De kern van Mindfulness is een uitnodiging tot bewegen, zorgzaamheid, meer balans en plezier in je leven.

Het wordt erg veel toegepast bij mensen die kampen met herhalende depressies.

Jon Kabat-Zinn emeritus hoogleraar heeft deze basistraining ontwikkeld voor mensen met ernstige vermoeidheid , chronische pijn en andere stress gerelateerde klachten.

Deze benadering blijkt inmiddels werkzaam bij verschillende klachten en word veelal gecombineerd met interventies uit de reguliere psychotherapie.

Voor de herkenbaarheid wordt nog onderscheid gemaakt tussen Mindfulness bij stress,pijn

en vermoeidheid en Mindfulness bij stress, negatief denken en piekeren. Dit blijkt na ervaring met vijftig groepen de overlap groter dan de verschillen.

 

De werkboeken lijken veel op elkaar en de groepen ook.

Deze vorm is niet afzien op een meditatiekussen en jezelf de leuke dingen van het leven te ontzeggen.

Het leert je op een eenvoudige manier om aandachtiger, bewuster en ontspannen van het leven te genieten.

positief denken, zelfvertrouwen, assertiviteit, positieve gedachten, negatieve gedachten, positief leren denken, cursus zelfvertrouwen




Mindfulness oefeningen

Deze oefeningen kunt u thuis gebruiken.

Het is raadzaam als je er voor zou kiezen om deze oefeningen thuis te gaan doen, om eerst

een gratis online workshop hierin te gaan volgen en daarna de gratis online cursus pagina te gaan bekijken.

 

Houdt ook goed de volgorde aan van de oefeningen want deze bouwen op elkaar door.

Voor degene die zonder al dat zen gedoe en cursussen toch iets van oefeningen wil gaan doen zijn er drie eenvoudige manieren om direct te starten.

Voel je lichaam

Als je straks op de bank gaat zitten na je werk of even naar de supermarkt loopt voel dan eens je lichaam van binnenuit.

Voel je ademhaling, je hartslag en voel je voeten op de grond.

Voel hoe je lichaam loopt.

Realiseer je eens wat je lichaam allemaal voor je doet. 

Wees hier dankbaar voor.

 

Werk eens met geduld

Stel je bent gewend om alles elke dag maar haastig af te raffelen zodat je nog meer taken haastig kunt doen.

Snel schijnt goed te zijn en langzaam slecht.

Maar juist snelheid maakt dat je de kans ontloopt om echt te ervaren wat je doet.

Terwijl in echt ervaren juist de ontspanning schuilt.

Hier word je behoorlijk gelukkig van is gebleken.

Een goede Mindfulness oefening is dan ook om de dingen die je die dag wilt gaan doen zelfs het tandenpoetsen te gaan doen met geduld.

Bewust langzamer bewegen en er met je aandacht goed bij blijven.

 

Mindfull zijn in wat je doet

 

Kies elke dag voor een overzichtelijke en eenvoudige bezigheid:

 

Een overhemd strijken.

De planten verpotten.

Naar je werk in Wolvega fietsen of zelfs lopen.

 

Besteed al je aandacht aan deze eenvoudige taak.

Hou je aandacht volledig bij deze taak tot deze klaar is.

Dwaalt je mind af, merk dit dan op en breng je aandacht terug naar deze klus.

Geef jezelf een groot compliment als je deze Mindfulness oefening hebt volbracht.