Als jij je niet kunt ontspannen, kan dit invloed hebben op jouw spieren. Dit kan tot gevolg hebben dat je snel vermoeid raakt. Je dagelijkse activiteiten worden minder en je eetlust en de zin om iets te doen zal verminderen. De balans vinden tussen actieve- en rustmomenten is best wel ingewikkeld. We hebben het tenslotte allemaal druk. Is het niet zo?

Stel je dan zelf de vraag: Wanneer ik nu een uurtje relax, kan ik er straks dan weer tegenaan? Ik kan je verzekeren dat dit in 100% van de gevallen waar is. Doe je telefoon eens twee uurtjes uit. Ik weet dat je hier af en toe best wel stress door kunt krijgen, door steeds maar weer op een bericht moet reageren volgens jezelf. Door ervaring word je wijzer, dat dit totaal niet het geval is. Het blijkt tien van de tien keer zo, dat je niets gemist hebt.

 

Lichaam ontspannen

Als je je spieren dus niet kan ontspannen, probeer dan eens één keer in week te sporten. Hier zijn veel varianten op te bedenken. Heb je niet veel tijd ga dan eens een stuk te hardlopen voor jezelf. Als je een middag of avond vrij bent kan een sportschool misschien uitkomst bieden. Zwemmen is een uitermate goeie optie voor het hele lichaam en zal een voldaan gevoel geven. Een keer vroeg op bed is helemaal niet verkeerd. In de 3 ploegendienst moet je je eigen tijden toch anders indelen. De ene keer vroeg, andere keer later op de avond is een optie. Wanneer jij individueel de discipline niet kan opbrengen om iets te ondernemen, ga dan op een teamsport, met een vriend of met jouw geliefde. Samen is toch altijd leuker en gezelliger.

 

Ontspannen door massage

Niet iedereen houdt van sporten. In dat geval kun je ook kiezen voor een massage. Dit is mogelijk bij een manueel therapeut bij jou in de buurt. Dit is bijna in alle gevallen gratis, omdat dit vergoedt wordt door het ziekenfonds. Laat je dus eerst even goed voorlichten. Bij de ene krijg je 9 bij een  ander weer 12 of 16 keer fysio. Afhankelijk van jouw pakket, is dit van te voren al bepaald. Overschrijdt dit dus niet! Toch inmiddels al aardig wat voorbeelden waarbij je wél je spieren kan ontspannen. Tot slot wil ik je meegeven dat er te allen tijde hoop is. Positief denken en wees trots op jezelf, als je iets gepresteerd hebt.