Lichaamstaal uiten

 

Jouw lichaamstaal of non-verbale communicatie is een manier die laat zien hoe jij je voelt. Door je lichaamshouding maak je dit kenbaar. Je kan met deze vorm van uitdrukking van jouw gezicht, zonder ook maar iets te zeggen, duidelijk maken hoe jij over een bepaalt  onderwerp denkt. Dit is een directe manier van “praten”. Een aantal voorbeelden hoe je dit kunt uiten zijn bijvoorbeeld:

  • Neus ophalen
  • Boos kijken
  • Hoofd afwenden
  • Geïrriteerd zien
  • Weglopen, zonder iets te zeggen

Dit maakt gelijk een hoop duidelijk aan de ander. Als de persoon in kwestie toch nog iets van jouw wil, kun je zeggen dat je daar later, als jij zin in hebt, op terug komt. Of daar misschien tijd voor vrij wilt maken. Zo geef je aan dat je hier nog niet op zit te wachten en geen eerste prioriteit heeft. Je moet grenzen stellen.

 

Grenzen stellen

Als je voor jezelf grenzen kunt stellen, werk je direct aan je onzekerheid. Om dit te bewerkstelligen moet je stevig in je schoenen staan. Door een assertiviteitstraining te volgen, ben je in een paar dagen al een stap in de goede richting. Je weerbaarheid zal groeien. Er zijn oefeningen en veel tips die je erbij helpen om je assertiviteit te vergroten. Zelfvertrouwen is het geloof in eigen kunnen en is aan te leren. Voorbeelden van negatieve invloeden.

  • Verlies van je baan
  • Stress
  • Familie gebeurtenis
  • Ruzie

 

Wat zou je hier aan kunnen doen?

Alleen al door dit artikel te lezen zal je merken dat je hier in ieder geval iets wijzer van wordt. Zoek verder op internet, als je hier niet verder meekomt,  welke negatieve invloeden er op jou afkomen. De volgende stukjes zijn misschien ook handig en relevant voor jou. Wat is assertief en assertiviteit online. Hierin laat ik je onder andere het verschil zien van agressief, passief en assertief.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *