Wat is mindfulness?

Wat is mindfulness?

Mindfulness zorgt dat je bewust aanwezig bent in het huidige moment. Het is een vorm van therapie die ook wel aandachttraining wordt genoemd. Indien je vaak met je hoofd ergens anders zit, kan deze vorm van therapie je helpen om jouw gedachten er beter bij te kunnen houden. Het zorg voor meer rust in jouw hoofd zodat jouw gedachten meer gefocust zijn op de directe omgeving. Je piekert minder en zit beter in jouw vel.

Ons hectische leven

Doordat ons huidige leven steeds maar drukker wordt, ontstaat er ook steeds meer behoefte aan rust en focus. Alles moet tegenwoordig maar sneller en beter. Je stelt hogere eisen aan jezelf en neemt geen genoegen meer met minder. Door dit hectische leven ontstaat er ook steeds meer stress, zowel bij jezelf als bij jouw omgeving. Daarnaast word je gevoellozer voor prikkels van buitenaf. Bepaalde emoties, zowel positieve als negatieve emoties laat je niet meer toe door dit hectische leven. Je bent immers te druk met andere dingen om deze emoties toe te kunnen laten. Mindfulness zorgt voor meer rust in jouw leven en het zorgt ervoor dat je meer gefocust bent.

Voordelen van mindfulness

Ervaar jezelf ook veel drukte en stress in jouw eigen leven? Heb je het gevoel dat je soms afdwaalt omdat je teveel dingen aan jouw hoofd hebt? Dan kan het volgen van aandachttraining je hierbij helpen. Gebruikmaken van mindfulness levert namelijk vele voordelen voor je op. We noemen hier de belangrijkste voordelen:

  • Het zorgt voor meer rust in jouw lichaam waardoor stress afneemt
  • Je bent je bewuster van jouw eigen omgeving
  • Het zorgt voor meer productiviteit
  • Je voelt je gelukkiger zodat je meer van het leven kunt genieten
  • Het leert je genieten van de kleine dingen in het leven

Vooroordelen wegnemen

Mensen denken vaak in hokjes, iets is goed of slecht. Er is geen tussenweg. Je hebt eigen jouw oordeel al klaar zonder dat je het bewust bent. Mindfulness zorgt ervoor dat je niet te snel oordeelt. Bepaalde dingen in jouw eigen leven kun je namelijk niet veranderen, je zult moeten accepteren dat dit zo is. Acceptatie is het belangrijkste in jouw leven zodat je ook kunt leren genieten van de kleine dingen in het leven, die het leven zo mooi kunnen maken.

 

 

Zelfvertrouwen vergroten

Zelfvertrouwen vergroten vraagt om een flinke dosis motivatie en om hard werken en inzet! Helemaal wanneer je al lang gebukt gaat onder een gebrek aan zelfvertrouwen, geen zelfverzekerdheid of zelfs onzekerheid is zelfvertrouwen vergroten een flinke opgave waar je de nodige moeite mee kunt hebben. Met de tips om je zelfvertrouwen te vergroten kun je alvast een begin maken met deze mooie ontwikkeling en je bent straks in staat om de juiste cursus zelfvertrouwen en assertiviteit te kiezen waarmee jij gegarandeerd gat slagen. 

Zelfvertrouwen vergroten tips 

Eigenlijk iedereen krijgt te maken met een gebrek aan zelfvertrouwen, gevoelens van onzekerheid en ongemakkelijke of lastige situaties waar je jezelf niet prettig bij voelt! Hierbij kun je denken aan examenvrees, sollicitatiegesprekken of presentaties die gegeven moeten worden. 

Wanneer heb je een cursus zelfvertrouwen nodig? 

 

Een cursus zelfvertrouwen is goed voor je als: 

  • Je denkt dat je nog niet de persoon bent die je graag zou willen zijn
  • Van mening bent dat je nog niet helemaal jezelf kunt zijn in je werk of privéleven
  • Als je jezelf zekerder wilt gaan voelen
  • Je minder aan jezelf wilt twijfelen

 

Wanneer je bovenstaande punten niet herkent

In onderstaand artikel beschrijven we meerdere tips die jij in de praktijk kunt gebruiken om je zelfvertrouwen te vergroten. Lees de tips en kies de tips om je zelfvertrouwen te vergroten die je zinvol lijken en die voor jou goed toe te passen zijn. Ga ermee aan de slag en probeer zoveel mogelijk te oefenen. Wanneer het niet direct lukt om ze in de dagelijkse praktijk te gebruiken dan is herhaling d beste oplossing! Meestal zal alles wat je voor de eerste keer doet lastig zijn of niet lukken. Dat is bij het vergroten van je zelfvertrouwen jammer genoeg niet anders. Soms is het ook handig om de tips om je zelfvertrouwen te vergroten te gebruiken bij een vertrouwd iemand. Diegene is op de hoogte van jouw doel.

Neem je eigen gevoelens en wensen heel serieus 

Probeer te achterhalen wat je eigen gevoelens en wensen zijn en houdt jezelf voor dat ze ertoe doen! Net als iedereen heb jij ook gevoelens, wensen en verwachtingen en deze mag je delen! Wanneer je vindt dat iemand geen of te weinig rekening houdt met wat jij belangrijk vindt dan mag je diegene daar gewoon op aanspreken. Hierdoor zal je zelfvertrouwen groeien en ben je assertief bezig! Wanneer je de smaak eenmaal te pakken hebt dan zal je merken dat het steeds makkelijker wordt en dat jouw stem gehoord wordt in de massa! Leer positief te denken.

Leer rationeel te denken 

Wanneer je net een situatie hebt meegemaakt waarin je last had van het gebrek aan zelfvertrouwen dan is het verstandig om achteraf meteen na te denken over wat ervoor zorgde dat jij last kreeg van stress en/of angst! Zet dit op papier en blijf voor jezelf rationeel naar de situatie kijken, Het is helemaal niet erg dat je last kreeg van angst en stress maar normaal en je kunt er alleen maar van leren! Iedereen maakt wel eens fouten en daar is helemaal niks mee! 

Oefenen met nieuw gedrag 

Je hebt als het goed is de situaties waarin jij last hebt van een gebrek aan zelfvertrouwen voor jezelf op een rij gezet. Probeer daarin de meest heftige situaties te rangschikken en ga met deze situaties oefenen. Door de confrontatie aan te gaan met jezelf en te oefenen zorg je ervoor dat je positieve ervaring krijgt wanneer je weer eens in een moeilijke situatie terecht komt. Kijk er achteraf op terug en probeer te bepalen wat je de volgende keer anders zou kunnen doen!