11 Assertieve Tips!

11 Assertieve tips! 

Assertiviteit is een eigenschap waar iedereen recht op heeft en die eigenlijk iederen zou moeten hebben! Juist in de wereld waarin we nu leven is assertiviteit een eigenschap die erg belangrijk is om te hebben! Assertiviteit is een vorm van communiceren die genoeg ruimte laat voor ieders eigen mening, wensen en standpunten.

11 assertieve tips, cursus assertiviteit online

Assertiviteit is een positieve open houding, eerlijk zijn, luisteren, je gevoelens en ideeën kunnen uiten en beslissingen kunnen nemen. Assertief zijn biedt je de potentie om een gevoel van controle, een groot zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld te hebben! Wanneer je assertief bent gaat alles net even wat makkelijker en heb je het leven dat je altijd al wilde!

Assertiviteit zorgt er o.a. voor dat we een win-win situatie creëren op het gebied van respect en gelijkheid in onze communicatie en omgang met andere mensen!

Assertiviteit is samen te vatten in 4 eigenschappen die je kunt leren en oefenen met deze 11 assertieve tips:

  1. In staat om nee te zeggen
  2. Je bent in staat om te vragen wat je wilt!
  3. Om op de juiste manier duidelijk je gedachten en gevoelens te uiten
  4. Je bent in staat om een gesprek of discussie te beginnen, voort te zetten of te beëindigen
  5. Daarnaast kun je na het volgen van de cursus er van uitgaan dat je:
  6. Een stuk zelfbewuster bent!
  7. Je makkelijker nee kunt zeggen wanneer jij dat het beste vindt!
  8. Duidelijk je mening kunt geven!
  9. In staat bent kritiek te geven en te ontvangen zonder invloed op je gemoed!
  10. Confrontaties aan durft te gaan in plaats van te ontwijken!
  11. Keuzes kunt maken die je leven positief beïnvloeden!

Depressie overwinnen

Een depressie overwinnen kan niet overwonnen worden, als je niet eerst de definitie weet van een depressie. Wat zijn de kenmerken hiervan? Is hier überhaupt iets aan te doen? Heeft u weinig zelfvertrouwen? Dit zijn slechts een paar vragen die beantwoord kunnen worden, als je voor jezelf duidelijk al jouw negatieve punten op een rij hebt. Ook jouw positieve gedachten zijn van essentieel belang en zijn gewichtig om hier aan toe te voegen. Dit zijn je krachtige punten waar je gebruik van dient te maken.

 

Depressie

“Depressie is een benaming voor een stemmingsstoornis die zich kenmerkt door een verlies van levenslust of zware neerslachtigheid. In het dagelijkse spraakgebruik wordt de term ‘depressief’ gebruikt voor uiteenlopende gemoedstoestanden, variërend van een korte dip tot ernstige neerslachtigheid.

Een klinische depressie beschrijft een combinatie van symptomen en is geen oorzaak of verklaring voor verlies van levenslust of zware neerslachtigheid. Behandelaars, verzekeraars en beleidsmakers spreken van een klinische depressie wanneer aan een aantal criteria wordt voldaan, zoals vastgelegd in diagnostische en statistische handboeken”. Omschrijving afkomstig van https://nl.wikipedia.org/wiki/Depressie_(klinisch).

zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen opbouwen

Om meer zelfvertrouwen te krijgen, zul je toch eerst een aantal zaken op een rij moeten hebben. Hier zijn een tal van voorbeelden om dit voor elkaar te krijgen. Hoe wordt ik assertief? Hoe krijg ik mijn zelfvertrouwen weer terug? Kan ik een cursus zelfvertrouwen volgen? Je zelfvertrouwen opbouwen is natuurlijk niet makkelijk. Realiseer je dat je dit niet alleen kunt. Schaam je dus niet om hier hulp bij te zoeken.

 

Zelfvertrouwen vergroten

Je zelfvertrouwen vergroten lijkt misschien heel moeilijk. Toch zijn er veel handvaten om dit probleem op te lossen. Juist waar jij de meeste angst aan ondervindt, moet je niet uit de weg gaan. Laat bijvoorbeeld op de momenten dat je onzeker bent van je horen, al is het maar kort. In een teamoverleg zullen mensen jou hierom waarderen. Een bijdrage aan het gesprek zal op prijs gesteld worden, ook door je meerderen. Waar een wil is, is een weg.